Magyar Zene
Zenetudományi folyóirat
A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság lapja
Felelős kiadó: a Társaság elnöke
Levelezési cím: Magyar Zene, Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság, 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
ISSN 0025-0384 (Nyomtatott)
ISSN 2939-5224 (Online)
Szerkesztő: Péteri Judit
Szerkesztőbizottság: Dalos Anna, Domokos Mária, Eckhardt Mária, Komlós Katalin, Mikusi Balázs, Péteri Lóránt, Székely András, Vikárius László
Tanácsadó testület: Malcolm Bilson (Ithaca, NY), Dorottya Fabian (Sydney), Farkas Zoltán, Laki Péter (Annandale-on-Hudson, NY), Madas Edit, Rovátkay Lajos (Hannover), Somfai László, Tallián Tibor
LXI. évfolyam, 2. szám - 2023. május
Tanulmány |
||
KACZMARCZYK ADRIENNE | ||
Beethoven- allúziók Liszt Dante- szimfóniájában | 129 | |
Allusions to Beethoven in Liszt’s Dante Symphony (Abstract) |
146 | |
FEHÉR ÉVA | ||
A zene mint emlékezeti médium Elôtanulmány a verbunkos zene emlékezettörténetéhez |
147 | |
Following Vienna – Freely? The Twists and Turns of the Viennese Operatic Scene and the Programme Policy of Prince Nicolaus Esterházy ‘The Magnificent’ after 1776 (Abstract) |
161 | |
NAKAHARA YUSUKE | ||
Rejtett töredezettség: Bartók vonósnégyeseinek kompozíciós folyamatáról |
162 | |
Concealed Fragmentariness: |
200 | |
BRAUER- BENKE JÓZSEF |
||
A hangszer- etimológiai adatok organológiai elemzése | 201 | |
The Organological Analysis of the Etymology of Musical Instruments (Abstract) | 225 | |
Közlemény |
||
KOMLÓS KATALIN | ||
„Il pleure dans mon coeur” Verlaine, Debussy, Kodály |
226 | |
„Il pleure dans mon coeur” Verlaine, Debussy, Kodály (Abstract) |
232 | |
KORODY- PAKU ISTVÁN | ||
Bartók clevelandi tartózkodásai és egy ismeretlen levele | 233 | |
On Bartók’s Visits to Cleveland and his Unpublished Letter (Abstract) |
244 | |
Recenzió |
||
KOMLÓS KATALIN | ||
Régi szép idők Frank Tibor: Szalonvilág. A polgári érintkezés modernizálódása a 19. században |
225 | |
MOLNÁR SZABOLCS | ||
Vázlatokból zenei világ Anna Dalos: Zoltán Kodály’s World of Music |
229 | |
OZSVÁRT VIKTÓRIA | ||
Töredékekben rejlő teljesség Ulrich Tadday (hrsg.): György Kurtág (Musik-Konzepte Sonderband) |
234 | |
LXI. évfolyam, 1. szám - 2023. február
Tanulmány |
||
KUSZ VERONIKA | ||
Trianon „sovány visszhangjai” Dohnányi Ernő életművében | 5 | |
The ‘Weak Responses’ to Trianon in Dohnányi’s Music (Abstract) |
25 | |
LASKAI ANNA | ||
169 év emlékei A Filharmóniai Társaság Zenekarának gyűjteménye a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívumban |
26 | |
Memories of 169 Years The Collection of the Budapest Philharmonic Society Orchestra in the Archives for 20th and 21st Century Hungarian Music (Abstract) |
41 | |
SZABÓ FERENC JÁNOS | ||
„Saját hangja, vigye haza!” Magáncélú hanglemezkészítés Magyarországon 1950 előtt |
42 | |
‘Your Own Voice, Take it Home!’ Private and Home Recordings in Hungary before 1950 (Abstract) |
62 | |
DALOS ANNA | ||
Kodály Zoltán, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke A megválasztás körülményei |
63 | |
Zoltán Kodály, President of the Hungarian Academy of Sciences. The Circumstances of his Election (Abstract) |
72 | |
OZSVÁRT VIKTÓRIA | ||
„Anakronisztikus makacssággal keresem a kontaktust” Ránki György – válogatott írásai tükrében |
74 | |
I Look for Contact Anachronistically and Stubbornly’ György Ránki – in the Mirror of his Selected Writings (Abstract) |
91 | |
IGNÁCZ ÁDÁM – JAN BLÜML | ||
A „zenei közműfajok” kutatóműhelyei a magyar és csehszlovák Tudományos Akadémia zenetudományi intézeteiben (1961–1998) | 93 | |
Research on ‘Everyday Music’ at the Institutes for Musicology of the Hungarian and Czechoslovak Academies of Sciences (1961–1998) (Abstract) | 119 | |
Kroó György- díj 2022 | 120 |
LX. évfolyam, 1. szám - 2022. február
Tanulmány |
||
CZAGÁNY ZSUZSA–GILÁNYI GABRIELLA | ||
A Laskai- kódex és kottás előzéklapjai | 5 | |
The Laskai Codex and its Notated Flyleaves (Abstract) |
32 | |
FRANÇOIS DELÉCLUSE | ||
Debussy Vonósnégyesének vázlatai új megvilágításban | 33 | |
New Insights into Debussy’s Sketches for the String Quartet Op. 10 (Abstract) | 57 | |
NÉMETH ZSOMBOR | ||
A negyedik negyedikje Bartók Béla Allegretto, pizzicato tételének keletkezéséről és korai előadás- történetéről |
58 | |
The Fourth of the Fourth On the Genesis and the Early Performances of the Allegretto, pizzicato Movement of Béla Bartók’s String Quartet No. 4 (Abstract) |
75 | |
PINTÉR CSILLA MÁRIA | ||
A bánat dalai Egységesítő komponensek Bartók Húsz magyar népdalában |
76 | |
The Songs of Sorrow Unifying Components in Bartók’s Twenty Hungarian Folksongs (Abstract) |
88 | |
SZABÓ BALÁZS | ||
A magyar zene szolgálatában Tóth Aladár pályakezdése |
89 | |
In the Service of Hungarian Music The Beginning of Aladár Tóth’s Career (Abstract) |
98 | |
|
||
VARGA LÁSZLÓ DÁVID | ||
Rögzült „idiómák” a szájhagyomány szolgálatában? Az órómai ének kutatástörténete (1891–2021) |
99 | |
Fixed ‘Idioms’ in the Service of Oral Tradition? The Research History of Old Roman Chant (1891–2021) |
118 | |
LIX. évfolyam, 4. szám - 2021. november
Tanulmány |
||
BOZÓ PÉTER | ||
Bartha Dénes, Dohnányi Ernő és Beethoven három stíluskorszaka | 365 | |
Dénes Bartha, Ernst von Dohnányi, and Beethoven’s Three Style Periods (Abstract) |
378 | |
HORVÁTH PÁL | ||
A „zenei szfinx” rejtélye Beethoven 9. szimfóniája a 19. századi Pest- Budán |
379 | |
The Riddle of the ‘Musical Sphinx’ Beethoven’s 9th Symphony in 19th Century Pest- Buda (Abstract) |
391 | |
VIKÁRIUS LÁSZLÓ | ||
Bartók a közéletben, Genf, 1931 Egy elveszettnek hitt népszövetségi bizottsági előterjesztés nyomában |
392 | |
Bartók as a Public Figure, Geneva, 1931 Tracing a Missing Motion Read at a League of Nations Committee (Abstract) |
407 | |
DOUGLAS JARMAN | ||
„Frissen, jámboran, vidáman, szabadon” A Deutscher Turnerbund és Berg Hegedűversenye |
408 | |
‘Frisch, Fromm, Fröhlich, Frei’ The Deutscher Turnerbund and the Berg Violin Concerto (Abstract) |
421 | |
SZABÓ FERENC JÁNOS | ||
London–Budapest, 1911 A The Gramophone Company budapesti vezérképviselete egy évének dokumentumai |
422 | |
London–Budapest, 1911 Documents from One Year of The Gramophone Company’s Budapest Branch (Abstract) |
449 | |
RICHTER PÁL | ||
A palóc mixolíd – új értelmezésben | 450 | |
The ‘Palóc Mixolydian’ Mode – a New Approach (Abstract) |
461 | |
Recenzió |
||
SZITHA TÜNDE | ||
1956 – Történelem és zenetörténet emberközelben Gyarmati György–Péteri Lóránt (szerk.): 1956 és a zenei élet. Előzmények, történések, következmények |
462 | |
Kroó György- díj 2021 |
471 | |
A 2021. évi, LIX. évfolyam tartalomjegyzéke |
474 | |
Contents (Abstracts) of Volume LIX, 2021 |
477 | |
LIX. évfolyam, 3. szám - 2021. augusztus
Esszé |
||
HARRY WHITE | ||
A posztmodern evangélistái Bach újraértelmezései 1985 után |
245 | |
Seen in a Mirror Dimly? History and Idea of Arrangement – Considering the Pythic Nomos, Liszt’s ‘partition de piano’ and a Piece from the Bartók–Országh Hungarian Folk Songs (Abstract) |
271 | |
Tanulmány |
||
MALINA JÁNOS | ||
Bécs után szabadon? A bécsi operajátszás fordulatai és Esterházy „Fényes” Miklós 1776 utáni repertoár- politikája – 2. rész |
272 | |
Following Vienna – Freely? The Twists and Turns of the Viennese Operatic Scene and the Programme Policy of Prince Nicolaus Esterházy ‘The Magnificent’ after 1776 – Part Two (Abstract) |
290 | |
KERÉKFY MÁRTON | ||
Ligeti György fiatalkori rádióelőadásai | 291 | |
György Ligeti’s Youthful Radio Lectures (Abstract) | 303 | |
Közlemény |
||
DÁVID ESZTER–DÁVID GÉZA–GRACZA LAJOS | ||
Szabadi Frank Ignác és Hajdar bej török–magyar indulója | 304 | |
The Turkish–Hungarian Marches of Ignác Frank Szabadi and Haydar Bey (Abstract) |
318 | |
Műhelytanulmány |
||
CSELÉNYI MÁTÉ | ||
„Végre nekem is részem legyen abból a sok jóból, amit eddig csak hallomásból ismertem” Cziffra György magyarországi életszakasza (1921–1956) |
319 | |
‘At Last I Can Share in All the Good Things I Have Only Heard About’ The Period of György Cziffra’s Life He Spent in Hungary (1921–1956) |
350 | |
Recenzió |
||
BELINSZKY ANNA | ||
„Feltárás, értelmezés és megértés” Járdányi Pál és kora. Tanulmányok a 20. századi magyar zene történetéből (1920–1966). Szerk. Dalos Anna és Ozsvárt Viktória. Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2020 |
351 | |
KÖNYVES-TÓTH ZSUZSANNA | ||
Veress Sándor üveggyöngyjátéka: életrajz, hitvallás, életmű Ulrich Tadday (hrsg.): Sándor Veress. München: edition text + musik, 2021 (Musik-Konzepte 192/193) |
357 | |
LIX. évfolyam, 2. szám - 2021. május
Documenta |
||
TALLIÁN TIBOR | ||
Kritikus a kakasülőn Az akadémista Kodály zenei jegyzetei |
125 | |
The Critic in the Gallery Notes on Music by Zoltán Kodály, Student at the Academy of Music (Abstract) |
154 | |
Tanulmány |
||
MALINA JÁNOS | ||
Bécs után – szabadon? A bécsi operajátszás fordulatai és Esterházy „Fényes” Miklós 1776 utáni repertoárpolitikája |
155 | |
Following Vienna – Freely? The Twists and Turns of the Viennese Operatic Scene and the Programme Policy of Prince Nicolaus Esterházy ‘The Magnificent’ after 1776 (Abstract) |
179 | |
DALOS ANNA | ||
Veress Sándor elfeledett ifjúsága | 182 | |
Sándor Veress’s Forgotten Youth (Abstract) |
203 | |
Közlemény |
||
DOBSZAY LÁSZLÓ | ||
A népdal felszívódása a bartóki kompozícióban | 204 | |
The Absorption of Folksong in Bartók’s Compositions (Abstract) |
213 | |
LAKI PÉTER | ||
„Japán” epizód Veress Sándor 1. szimfóniájában? | 214 | |
A ‘Japanese Episode’ in Sándor Veress’s First Symphony? (Abstract) |
224 | |
Recenzió |
||
KOMLÓS KATALIN | ||
Régi szép idők Frank Tibor: Szalonvilág. A polgári érintkezés modernizálódása a 19. században |
225 | |
MOLNÁR SZABOLCS | ||
Vázlatokból zenei világ Anna Dalos: Zoltán Kodály’s World of Music |
229 | |
OZSVÁRT VIKTÓRIA | ||
Töredékekben rejlő teljesség Ulrich Tadday (hrsg.): György Kurtág (Musik-Konzepte Sonderband) |
234 | |
LIX. évfolyam, 1. szám - 2021. február
Esszé |
||
VIKÁRIUS LÁSZLÓ | ||
Tükör által homályosan? Gondolatok a zenei átdolgozás fogalmához és történetéhez – a „pythói nomos”, Liszt „partition de pianó”- ja és a Bartók–Országh Magyar népdalok egyik darabja segítségével |
5 | |
Seen in a Mirror Dimly? History and Idea of Arrangement – Considering the Pythic Nomos, Liszt’s ‘partition de piano’ and a Piece from the Bartók–Országh Hungarian Folk Songs (Abstract) |
26 | |
Tanulmány |
||
GÖNCZ ZOLTÁN | ||
Tematikus és szerkezeti párhuzamok a h- moll mise Confiteor tétele és két korábbi Bach- mű között | 27 | |
Thematic and Structural Parallels Between the Confiteor of the B Minor Mass and Two Earlier Bach Works (Abstract) | 44 | |
RISKÓ KATA | ||
„100 cigány hegedűjén Beethoven gyászindulója” | 45 | |
‘100 Gypsy Musicians Played Beethoven’s Funeral March’ (Abstract) | 61 | |
GOMBOS LÁSZLÓ | ||
Die drei Zigeuner Liszt, Reményi és Hubay parafrázisa |
62 | |
Die drei Zigeuner A Paraphrase by Liszt, Reményi and Hubay (Abstract) |
77 | |
BELINSZKY ANNA | ||
Fantázia és kreativitás Kreisler- jegyek Brahms fiatalkori műveiben |
78 | |
Imagination and Creativity Kreisler’s Characters in Brahms’s Early Pieces (Abstract) |
100 | |
NÉMETH ZSOMBOR | ||
„Egy Bartók- mű, mely hat évig várt Budapesti bemutatójára” A 6. vonósnégyes első magyarországi előadása |
101 | |
‘A Bartók Work that Waited Six Years for its Premiere in Budapest’ The First Performance of String Quartet No. 6 in Hungary (Abstract) |
116 | |
Recenzió |
||
KOMLÓS KATALIN | ||
A zenei forma az alkotó szempontjából Fazekas Gergely: J. S. Bach és a zenei forma két kultúrája Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2018 |
117 | |
LVIII. évfolyam, 4. szám - 2020. november
Tanulmány |
||
WATZATKA ÁGNES | ||
Henri Dumont Credója Liszt Magyar koronázási miséjében | 365 | |
The Credo by Henri Dumont in Liszt’s Hungarian Coronation Mass (Abstract) | 385 | |
ILLYÉS BOGLÁRKA | ||
Camille Saint- Saëns – Liszt barátja és franciaországi népszerűsítője | 386 | |
Camille Saint- Saëns – Liszt’s Friend and Supporter in France (Abstract) | 403 | |
KUSZ VERONIKA | ||
Dohnányi és a magyar zenekamara | 404 | |
Dohnányi and the Hungarian Music Chamber (Abstract) | 429 | |
PÉTERI LÓRÁNT | ||
„Több mint zord korszak” Farkas Ferenc, Ligeti György és az 1940- es évek |
430 | |
‘More Than Bitter Times’ Ferenc Farkas and György Ligeti in the 1940s (Abstract) |
447 | |
FEDOSZOV JÚLIA | ||
„Talán nem nagyon gusztustalan ez zenében” Seregi László A makrancos Kata című balettjének kísérőzenéje |
448 | |
‘Isn’t it Disgusting in Music?’ The Music of the Ballet The Taming of the Shrew Choreographed by László Seregi (Abstract) |
465 | |
Közlemény |
||
DOMOKOS ZSUZSANNA | ||
Beethoven Prometheus- témájának jelentésváltozatai a dallam feldolgozásaiban | 466 | |
The Symbolic Meaning of the Prometheus-Theme in Beethoven’s Various Settings (Abstract) | 474 | |
Kroó György- díj 2020 | 475 | |
A 2020. évi, LVIII. évfolyam tartalomjegyzéke | 478 | |
Contents (Abstracts) of Volume LVIII, 2020 | 481 |
LVIII. évfolyam, 3. szám - 2020. augusztus
STEPHEN MEYER | ||
Terror és transzcendencia az operák börtöneiben, 1790–1815 | 251 | |
Terror and Transcendence in the Operatic Prison, 1790–1815 (Abstract) | 289 | |
FEHÉR ÉVA | ||
Eredetiség és emlékezet A „virtuóz triász” recepciója az 1849–1867 közötti irodalmi és sajtónyilvánosságban |
290 | |
Originality and Memory The Reception of the ‘Three Virtuosi’ in Literature and the Press Between 1849 and 1867 (Abstract) |
317 | |
KUSZ VERONIKA | ||
Dohnányi megvádolása a magyarországi és a külföldi magyar nyelvű sajtóban 1945 és 1948 között | 318 | |
Charges against Dohnányi in the Hungarian Press in Hungary and Abroad between 1945 and 1948 (Abstract) | 335 | |
Műhelytanulmány |
||
KÖNYVES-TÓTH ZSUZSANNA | ||
Zajok, békák és egy pásztor Hagyomány és újítás Bartók éjszaka- zenéiben |
336 | |
Noises, Frogs, and a Shepherd Heritage and Progressivity in Bartók’s Night Music (Abstract) |
353 | |
Recenzió |
||
KERÉKFY MÁRTON | ||
Alapmű a Kádár- kori zeneszerzésrôl Dalos Anna: Ajtón lakattal. Zeneszerzés a Kádár- kori Magyarországon (1956–1989) |
354 |
LVIII. évfolyam, 2. szám - 2020. május
Esszé |
|
TALLIÁN TIBOR | |
A(z) (újra)hallgatás kényszere Találgatások Szegedy-Maszák Mihály zenéhez fûződő viszonyáról |
133 |
Absztrakt (angolul) | 143 |
Tanulmány |
|
GILÁNYI GABRIELLA | |
Új források, új terminológia, új távlatok A hazai gregorián paleográfiai kutatás napjainkban |
144 |
Absztrakt (angolul) | 161 |
MICHAEL MAUL | |
„Két teljes éven át kellett a karnagy helyett az előadásokat megtartanom és vezetnem” Megfontolások Bach 1740- es évekbeli hivatali státuszáról |
162 |
JOHN M. GINGERICH | |
Befejezetlen megfontolások A „Befejezetlen” szimfónia Schubert Beethoven- projektjének összefüggésében |
182 |
BELINSZKY ANNA | |
Brahms H- dúr zongoratriójának kasztrációja Az első tétel újraírása az 1880- as évek zenei- politikai ideológiáinak kontextusában |
201 |
Absztrakt (angolul) | 216 |
Közlemény |
|
RICHTER PÁL | |
17. századi zenetörténeti források zeneelméleti tanulságai | 217 |
Absztrakt (angolul) | 228 |
TORNYAI PÉTER | |
Idézi- e Bartók Mélisande halálát a 2. vonósnégyesben? Kísérlet egy bő fél évszázados pontatlanság korrekciójára |
230 |
Absztrakt (angolul) | 237 |
Recenzió |
|
KOMLÓS KATALIN | |
Dohnányiról angolul és magyarul Veronika Kusz: A Wayfaring Stranger. Oakland: University of California Press, 2020 Dohnányi Ernő: Válogatott írások és nyilatkozatok. Közreadja Kusz Veronika. Budapest: Rózsavölgyi és Társa, 2020 |
239 |
LVIII. évfolyam, 1. szám - 2020. február
Esszé |
|
ROBIN HOLLOWAY | |
Haydn: A zenészek zenésze | 5 |
Tanulmány |
|
BOZÓ PÉTER | |
Az előadási anyag mint szövegkritikai probléma – Wagner- operák példáján keresztül | 16 |
Absztrakt (angolul) | 32 |
LASKAI ANNA | |
A Filharmóniai Társaság külföldi turnéi a zenekar Dohnányi- korszakának első évtizedében | 33 |
Absztrakt (angolul) | 53 |
PÉTERI LÓRÁNT | |
Az Új Zenei Stúdió nyilvánossága és művelődéspolitikai környezete | 54 |
Absztrakt (angolul) | 66 |
LOCH GERGELY | |
„Nyomd meg a gombot” Egy százéves magyar mém |
67 |
Absztrakt (angolul) | 88 |
Documenta |
|
NÉMETH ZSOMBOR | |
Bartók- témájú írások a Waldbauer- hagyatékban | 89 |
Absztrakt (angolul) | 119 |
Recenzió |
|
RICHTER PÁL | |
Fundamentum és termőtalaj. Kodály forráskatalógusának második, kétnyelvű kiadása Bereczky János–Domokos Mária–Olsvai Imre–Paksa Katalin–Szalay Olga: Kodály népdalfeldolgozásainak dallam- és szövegforrásai. Sources of Music and Text for Kodály’s Kompositions Based on Folk Music |
120 |
Absztrakt (angolul) | |
GAUČÍK ISTVÁN | |
Adósságtörlesztés és új kihívások Jana Laslavíková: Mestské divadlo v Prešporku (1886–1899) v kontexte dobovej divadelnej praxe (e- könyv) |
123 |
LVII. évfolyam, 4. szám - 2019. november
Tanulmány |
|
GILÁNYI GABRIELLA | |
A „főkötős atyafiak” zenei írásbelisége a 16. századi Magyarországon Magyar hagyomány, rendi hagyomány, politika |
357 |
Absztrakt (angolul) | 369 |
FONTANA ESZTER | |
A Breitkopf & Härtel zeneműkiadó első évszázada | 370 |
Absztrakt (angolul) | 380 |
BIRÓ VIOLA | |
„Oláhos”: egy zenei karakter kialakulása Bartók műveiben | 381 |
Absztrakt (angolul) | 395 |
BELINSZKY ANNA | |
„Gall erények” A kortárs francia zene recepciója és a francia zenéről szóló diskurzus a két világháború közötti Magyarországon |
397 |
Absztrakt (angolul) | 435 |
OZSVÁRT VIKTÓRIA | |
„Mindig egy kicsit úgy, mint katona a harc előtt” Indulótételek Lajtha László műveiben |
436 |
Absztrakt (angolul) | 456 |
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
Láthatatlan adatok láthatatlan forrása | 457 |
Absztrakt (angolul) | 468 |
Recenzió |
|
LAMPERT VERA | |
Bartók török népzenei gyûjtése magyar fordításban Bartók Béla: Török népzene Kis- Ázsiából. Magyar fordítás és kották. Közreadja Sipos János |
469 |
Kroó György- díj 2019 | 474 |
LVII. évfolyam, 3. szám - 2019. augusztus
Esszé |
|
JAMES WEBSTER | |
A 18. század mint zenetörténeti korszak? | 241 |
Absztrakt (angolul) | 260 |
Tanulmány |
|
JOHN A. RICE | |
A Morte: egy gáláns szólamvezetési séma mint lamento- jelkép és kompozíciós építőelem | 261 |
Absztrakt (angolul) | 290 |
ECKHARDT MÁRIA | |
Clara Schumann koncertjei Pest- Budán a korabeli magyar sajtó tükrében | 291 |
Absztrakt (angolul) | 320 |
SIPOS JÁNOS | |
A kaukázusi karacsáj- balkárok népzenéjéről | 321 |
Absztrakt (angolul) | 352 |
LVII. évfolyam, 2. szám - 2019. május
Tanulmány |
|
SZABÓ ZOLTÁN | |
Elveszett Bach- kéziratok fennmaradt árnyképei? J. S. Bach vonós szólódarabjainak J. P. Kellnertől származó másolata – újraértékelés |
125 |
Absztrakt (angolul) | 139 |
RISKÓ KATA | |
A magyar népies zene Erkel operáiban | 140 |
Absztrakt (angolul) | 167 |
ELEK MARTIN | |
Erkel Ferenc első operai hangszerelése Mercadante Il giuramentója a Nemzeti Színházban |
168 |
Absztrakt (angolul) | 197 |
KERÉKFY MÁRTON | |
A Bartók- kórusok kritikai kiadásának margójára Új adatok a Székely népdalok keletkezéstörténetéhez |
199 |
Absztrakt (angolul) | 212 |
Műhelytanulmány |
|
VÁSZKA ANIKÓ | |
Bartók hangszerelése két színpadi művének tükrében A táncjáték és a némajáték hangszerelésének tipológiája |
213 |
Absztrakt (angolul) | 233 |
LVII. évfolyam, 1. szám - 2019. február
Esszé |
|
KOMLÓS KATALIN | |
Előadói stílusok történeti vizsgálata: új diszciplína a zenetudományban? |
5 |
Absztrakt (angolul) | 13 |
Tanulmány |
|
HORVÁTH PÁL | |
Énekesjátéktól a magyar operáig A Béla futása előadásai, forrásai és változatai |
14 |
Absztrakt (angolul) | 30 |
BOZÓ PÉTER | |
„A Wagnernek megtiltani nem lehet…” A zeneszerző fogadtatásának komolytalan aspektusai a Borsszem Jankóban |
31 |
Absztrakt (angolul) | 45 |
DALOS ANNA | |
Kodály szolmizál A Kodály-módszer létrejöttének első időszakáról |
46 |
Absztrakt (angolul) | 55 |
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
A magyar nemzeti hangtár létrehozására irányuló törekvések (1908–2000) – 2. rész | 56 |
Absztrakt (angolul) | 67 |
BRAUER-BENKE JÓZSEF | |
A cimbalom hangszertípus történetének forráskritikai elemzése | 68 |
Absztrakt (angolul) | 93 |
Közlemény |
|
KOVÁCS ANDREA | |
De Ierusalem exeunt reliquiae Egy körmeneti antifóna szövegváltozatai |
84 |
Absztrakt (angolul) | 100 |
LANTOS SZABÓ ISTVÁN | |
Passamezo vom Vngern Egy vélhetően Bakfark Bálinthoz kapcsolható lantdarab és rekonstrukciója |
101 |
Absztrakt (angolul) | 111 |
GOMBOS LÁSZLÓ | |
A „kiválasztott hölgy” A megváltó nőiség szerepe Szokolay Sándor operáiban |
113 |
Absztrakt (angolul) | 120 |
LVI. évfolyam, 4. szám - 2018. november
Tanulmány |
|
RICHTER PÁL | |
Értelmezések és félreértelmezések a népzenekutatásban | 371 |
Absztrakt (angolul) | 384 |
GILÁNYI GABRIELLA | |
Jelentéktelen kis apróság? A gregorián custos |
385 |
Absztrakt (angolul) | 397 |
DOMOKOS ZSUZSANNA | |
Sursum corda A halál és az örök élet dilemmája Liszt Zarándokévek zongoraciklusának harmadik évében és a ciklus kései társdarabjaiban |
398 |
Absztrakt (angolul) | 410 |
MARK DEVOTO | |
A Debussy- hangzás: szín, textúra, gesztus | 411 |
KUSZ VERONIKA | |
„Akinek több magyarázat kell, az inkább ne zongorázzék” Dohnányi Ernő a zenei interpretáció kérdéseiről |
431 |
Absztrakt (angolul) | 440 |
BÜKY VIRÁG | |
Menyegzők és asszonysorsok A személyes és a személytelen Bartók Falun című népdalfeldolgozás- sorozatában |
441 |
Absztrakt (angolul) | 451 |
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
A magyar nemzeti hangtár létrehozására irányuló törekvések (1908–2000) – 1. rész | 452 |
Absztrakt (angolul) | 471 |
Kroó György- díj | 472 |
LVI. évfolyam, 3. szám - 2018. augusztus
Tanulmány |
|
VIKÁRIUS LÁSZLÓ | |
A Herzliebster Jesu korál Bach passióiban | 247 |
Absztrakt (angolul) | 264 |
BÉKÉSSY LILI | |
Katonazenekarok Pest-Budán az 1850- es években | 265 |
Absztrakt (angolul) | 280 |
LAKI PÉTER | |
A hegedűversenyek évtizede Az új zene és az előadó az 1930-as években |
281 |
Absztrakt (angolul) | 290 |
SARAH LUCAS | |
Bartók vonós műveinek előadása és fogadtatása a szerző első amerikai koncertkörútja (1927–1928) során | 291 |
Absztrakt (angolul) | 302 |
OZSVÁRT VIKTÓRIA | |
Népzenei inspiráció és klasszikus hagyomány Lajtha László kései vonósnégyeseiben | 303 |
Absztrakt (angolul) | 322 |
LOCH GERGELY | |
A MÁV-szignál zenetörténete | 324 |
Absztrakt (angolul) | 342 |
Műhelytanulmány |
|
LASKAI ANNA | |
Bejegyzések Dohnányi zenei tárgyú könyveiben | 343 |
Absztrakt (angolul) | 365 |
LVI. évfolyam, 3. szám - 2018. május
Tanulmány |
|
KOMLÓS KATALIN | |
Két hangnem-meghatározó harmóniai portál a funkciós zenében | 121 |
Absztrakt (angolul) | 138 |
NAKAHARA YUSUKE | |
A zenei rend diadala? Az inspiráció forrásainak sokfélesége a 44 duó két hegedűre 37. darabjában |
139 |
Absztrakt (angolul) | 160 |
PÁVAI ISTVÁN | |
Kodály Zoltán és a magyar tánc | 161 |
Absztrakt (angolul) | 179 |
RICHARD STEINITZ | |
A született melodikus | 180 |
Absztrakt (angolul) | 205 |
BRAUER-BENKE JÓZSEF | |
A hangszerikonográfiai adatok organológiai elemzése | 206 |
Absztrakt (angolul) | 226 |
Közlemény |
|
LAKI PÉTER | |
„Nekem középpont, neked periféria” Gondolatok Kodály nemzetközi recepciójáról |
228 |
Absztrakt (angolul) | 234 |
Recenzió |
|
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
Varró Margit életműve Ruth Iris Frey-Samlowski: Leben und Werk Margit Varrós. Lebendiger Musikunterricht im internationalen Netzwerk |
235 |
LVI. évfolyam, 1. szám - 2018. február
Esszé |
|
RICHARD TARUSKIN | |
Liszt problémái, Bartók problémái, saját problémáim | 5 |
Absztrakt (angolul) | 22 |
Tanulmány |
|
KOVÁCS ANDREA | |
A középkori magyar liturgia Géza kori elemei? | 25 |
Absztrakt (angolul) | 46 |
MERCZEL GYÖRGY | |
A graduále kapcsolata más műfajokkal Archaikus szólózsoltározási technika nyomai a gregorián repertoárban |
47 |
Absztrakt (angolul) | 72 |
PÉTERI LÓRÁNT | |
Az Új Zenei Stúdió nyilvánossága és művelődéspolitikai környezete | 54 |
Absztrakt (angolul) | 66 |
TIM CARTER | |
Túl a drámán: Monteverdi, Marino és a hatodik madrigálkötet (1614) 2. rész |
73 |
Absztrakt (angolul) | 88 |
DALOS ANNA | |
Modernitás-kísérletek 1956 után. Egy elveszett nemzedék? | 89 |
Absztrakt (angolul) | 101 |
Műhelytanulmány |
|
GUSZTIN RUDOLF | |
Kultúrpolitika és diktatúra A jazz megítélése a kádári konszolidáció idején (1956–1963) |
102 |
Absztrakt (angolul) | 116 |
LV. évfolyam, 4. szám - 2017. november
Tanulmány |
|
TIM CARTER | |
Túl a drámán: Monteverdi, Marino és a hatodik madrigálkötet (1614) – 1. rész |
365 |
Absztrakt (angolul) | 392 |
VIKÁRIUS LÁSZLÓ | |
Zefiro torna” Petrarca és a petrarkizmus Monteverdi két kompozíciójában |
393 |
Absztrakt (angolul) | 410 |
RUTH TATLOW | |
Hogyan használja (ki) napjaink zenetudománya a Fibonacci-számokat és az aranymetszést? | 412 |
Absztrakt (angolul) | 431 |
PAPP MÁRTA | |
Az „ormótlan orosz torzó”, avagy létezik-e autentikus verziója Borogyin Igor hercegének? | 432 |
Absztrakt (angolul) | 441 |
KUSZ VERONIKA | |
„…Ti olyan egyszerű, egészséges lények vagytok. Te is, Ernő is…” Kodály, Emma, Dohnányi |
442 |
Absztrakt (angolul) | 453 |
NÉMETH ZSOMBOR | |
Mester és „törvénytelen tanítványa” Kodály Zoltán és Farkas Ferenc |
454 |
Absztrakt (angolul) | 474 |
LV. évfolyam, 3. szám - 2017. augusztus
Tanulmány |
|
TALLIÁN TIBOR | |
Methodus, mors, musica Kodály Zoltán választásai |
245 |
Absztrakt (angolul) | 276 |
PÉTERI LÓRÁNT | |
Kodály Zoltán zenepedagógiai művei és a korai Kádár-korszak nyilvánossága | 277 |
Absztrakt (angolul) | 286 |
ANGI ISTVÁN | |
A hanglejtés retorikája Kodály Zoltán alkotásaiban | 287 |
Absztrakt (angolul) | 300 |
RICHTER PÁL | |
Népdalok harmonizálása Kodály műhelyében | 301 |
Absztrakt (angolul) | 312 |
TARI LUJZA | |
„A művészi tudás végső próbája” Kodály a népdalfeldolgozásról |
314 |
Absztrakt (angolul) | 335 |
SZALAY OLGA | |
19. századi források Kodály népzenei gyűjteményében | 336 |
Absztrakt (angolul) | 347 |
ERDÉLYI-MOLNÁR KLÁRA | |
Kodály Zoltán és a szlovák népzene | 348 |
Absztrakt (angolul) | 360 |
LV. évfolyam, 2. szám - 2017. május
Tanulmány |
|
KOVÁCS ANDREA | |
Graduale Strigoniense? Rítusidegen elemek a Bakócz- graduáléban |
121 |
Absztrakt (angolul) | 130 |
RISKÓ KATA | |
„Eredeti magyar nemzeti táncok” a 19. század elejéről | 131 |
Absztrakt (angolul) | 157 |
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
Magyar operai hősnők Egyiptomtól Norvégiáig A Magyar Királyi Operaház 1913–1914-es librettópályázata |
158 |
Absztrakt (angolul) | 198 |
OZSVÁRT VIKTÓRIA | |
„Tragédiák kora” A tragikum kifejezőeszközeinek szerepe és jelentősége Lajtha László kései szimfóniáiban |
197 |
Absztrakt (angolul) | 220 |
IGNÁCZ ÁDÁM – RÁNKI ANDRÁS | |
A modern zene marxista olvasatai Maróthy János és Ujfalussy József koncepciója |
221 |
Absztrakt (angolul) | 235 |
Recenzió |
|
ERDÉLYI-MOLNÁR KLÁRA | |
Adattár és antológia – egy kor zenéjének valódi tükre Domokos Mária–Paksa Katalin: „Vígsággal zeng Parnassusnak magas teteje”. 18. századi kottás források és a magyar zenei néphagyomány |
236 |
LV. évfolyam, 1. szám - 2017. február
Műhelybeszélgetés |
|
FARKAS ZOLTÁN | |
„…hogy megismertessem a zongorázni tanuló gyermekeket a népzene egyszerű és nem-romantikus szépségeivel” Beszélgetés Vikárius Lászlóval és Kerékfy Mártonnal a Bartók- összkiadás első kötetéről |
5 |
Absztrakt (angolul) | 27 |
Tanulmány |
|
KUSZ VERONIKA | |
Első világháború – első alkotói krízis? Dohnányi 1. hegedűversenye |
29 |
Absztrakt (angolul) | 41 |
STACHÓ LÁSZLÓ | |
A zongoratanár Bartók: módszer és egyéniség | 42 |
Absztrakt (angolul) | 63 |
KOVÁCS SÁNDOR | |
Alban Berg zenéjének fogadtatása és hatása Magyarországon | 64 |
Absztrakt (angolul) | 77 |
KERÉKFY MÁRTON | |
Ligeti-hatások Kurtág György Vonósnégyesében | 78 |
Absztrakt (angolul) | 88 |
LOCH GERGELY | |
A barátposzáta éneke Szőke Péter „zeneietlen” madarának hangesztétikuma |
89 |
Absztrakt (angolul) | 117 |
LIV. évfolyam, 4. szám - 2016. november
Tanulmány |
|
JOHN BUTT | |
A posztmodern gondolkodásmód, a zenetudomány és a Bach-kutatás jövője | 361 |
LAURENCE DREYFUS | |
A bachi invenció és mechanizmusai | 373 |
Absztrakt (angolul) | 394 |
FAZEKAS GERGELY | |
„A költészet vesztes lesz ott, ahol a zene nyer” Szöveg és zenei forma konfliktusai J. S. Bachnál |
395 |
Absztrakt (angolul) | 414 |
GÖNCZ ZOLTÁN | |
„Singet dem Herrn ein altes Lied” Egy Bach-kantáta eltűnt szólamainak nyomában |
414 |
Absztrakt (angolul) | 445 |
RICHARD D. P. JONES | |
„Magasabb rendű gondolatai éppen a kevésbé magasztosakból erednek” Hatások és függetlenség Bach korai alkotókorszakában |
446 |
KOMLÓS KATALIN | |
Egy erdélyi gróf zenei élményei Európában, 1759–1761 | 455 |
Absztrakt (angolul) | 464 |
Recenzió |
|
RICHTER PÁL | |
Műfaj és forma Beethoven Op. 77-es zongorafantáziája |
465 |
Absztrakt (angolul) | 477 |
LIV. évfolyam, 3. szám - 2016. augusztus
Tanulmány |
|
PAPP MÁRTA | |
A Háztűznéző esete Muszorgszkij operatöredékének két verziója |
241 |
Absztrakt (angolul) | 259 |
SETH MONAHAN | |
„Megpróbáltalak megörökíteni…” Mahler Hatodik szimfóniájának „Alma-témája” újragondolva – 2. rész |
260 |
Absztrakt (angolul) | 288 |
JÜRGEN HUNKEMÖLLER | |
Műfajok, témák, toposzok Bartók zenéjében III. Korál |
289 |
Közlemény |
|
KOVÁCS SÁNDOR | |
A másik Búcsúszimfónia | 305 |
Absztrakt (angolul) | 310 |
DOMOKOS ZSUZSANNA | |
Liszt Ferenc Esztergomi miséje Mosonyi Mihály interpretációjában | 311 |
Absztrakt (angolul) | 316 |
GULYÁSNÉ SOMOGYI KLÁRA | |
„…szükséges a Pest- budai Zenedének a dolgok élére állani…” Mosonyi Mihály cikksorozata a magyar zenei műveltség felemeléséért |
317 |
Absztrakt (angolul) | 323 |
Műhelytanulmány |
|
ZSOVÁR JUDIT | |
G. F. Händel és Anna Maria Strada művészi szimbiózisa | 324 |
Absztrakt (angolul) | 343 |
Recenzió |
|
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
Goldmark Károly élete és művei – osztrák nézőpontból Johann Hofer: Carl Goldmark. Komponist der Ringstraßenzeit. Wien: Edition Steinbauer, 2015 |
344 |
RUDASNÉ BAJCSAY MÁRTA | |
„Tetszik- e az angyali vígasság?” Bodor Anikó–Paksa Katalin: Vajdasági magyar népdalok V. Jeles napi szokások és jeles időszakok énekei. Újvidék: Forum Könyvkiadó, 2016; Zenta: Vajdasági Magyar Művelődési Intézet, 2016. |
354 |
LIV. évfolyam, 2. szám - 2016. május
Tanulmány |
|
BOZÓ PÉTER | |
„Die Zauberflöte, eine Operette in zwey Aufzügen…” Egy műfaji megjelölés 18. századi előtörténetéhez |
117 |
Absztrakt (angolul) | 131 |
SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY | |
Richard Wagner alkotásainak nyoma Joyce műveiben | 134 |
Absztrakt (angolul) | 150 |
KOVÁCS IMRE | |
Álom és szinesztézia Megjegyzések a Lohengrin előjátékának befogadástörténetéhez |
151 |
Absztrakt (angolul) | 160 |
SETH MONAHAN | |
„Megpróbáltalak megörökíteni…” Mahler Hatodik szimfóniájának „Alma-témája” újragondolva – 1. rész |
161 |
Absztrakt (angolul) | 188 |
JÜRGEN HUNKEMÖLLER | |
Műfajok, témák, toposzok Bartók zenéjében I. Sirató; II. Scherzo |
189 |
DALOS ANNA | |
A forma kérdései Kurtág György művészetében | 214 |
Absztrakt (angolul) | 236 |
LIV. évfolyam, 1. szám - 2016. február
Tanulmány |
|
RICHTER PÁL | |
Az élő barokk Az Apponyi (Zaj-ugróczi) kézirat (1730) repertoárjának népzenei vonatkozásai |
5 |
Absztrakt (angolul) | 17 |
KUSZ VERONIKA | |
Európai házimuzsika Florida szívében Dohnányi és Zathureczky privát hangfelvételeiről |
18 |
Absztrakt (angolul) | 30 |
STACHÓ LÁSZLÓ | |
Érzékiség és szigor Az előadóművész Bartók |
31 |
Absztrakt (angolul) | 59 |
PINTÉR CSILLA MÁRIA | |
Modern magyar ritmustan, 1911–1927 Molnár Antal: A zenei ritmus alapfogalmai |
60 |
Absztrakt (angolul) | 68 |
LAKI PÉTER | |
Inferno és paradiso Tamás János (1936–95) oratóriumaiban | 69 |
Absztrakt (angolul) | 79 |
Közlemény |
|
JUHÁSZ VERONIKA | |
“…hazánk fiatal nemzedékétől várhatjuk csak a magyar zene kimivelését…’ Hogyan támogatta Mosonyi Mihály a magyar zene ügyét |
80 |
Absztrakt (angolul) | 84 |
MONA DÁNIEL | |
A zeneszerző kritikus Mosonyi Mihály Zenészeti Lapokban megjelent kritikáiról |
85 |
Absztrakt (angolul) | 92 |
Recenzió |
|
FARKAS ZOLTÁN | |
Harminckét változat egy classicus témára Berlász Melinda–Grabócz Márta (szerk.): Tanulmánykötet Ujfalussy József emlékére. Budapest: L’Harmattan Kiadó, 2013 |
93 |
BERLÁSZ MELINDA | |
„Élő láncszem a zenetörténethez” Kusz Veronika: Dohnányi amerikai évei. Budapest: Rózsavölgyi, 2014 |
101 |
NAGY DÁNIEL | |
Új időknek új dalai? Grabócz Márta: Entre naturalisme sonore et synthèse en temps réel. Images et formes expressives dans la musique contemporaine. Paris: Éditions des archives, 2013 |
107 |
LIII. évfolyam, 4. szám - 2015. november
Farkas Ferenc Emlékkonferencia az OSzK-ban |
|
JENEY ZOLTÁN | |
Emlékek Farkas Ferencről | 357 |
Absztrakt (angolul) | 363 |
GOMBOS LÁSZLÓ | |
Farkas Ferenc, a zene polihisztora | 364 |
Absztrakt (angolul) | 372 |
MIKUSI BALÁZS | |
Farkas Ferenc, a menedzser | 373 |
Absztrakt (angolul) | 387 |
KELEMEN ÉVA | |
"Amikor Székesfehérváron trubadúrdalokat fordítottál..." Farkas Ferenc és Weöres Sándor találkozásai |
388 |
Absztrakt (angolul) | 402 |
BOZÓ PÉTER | |
Csontos karabély – újratöltve A Csinom Palkó a Farkas-hagyaték forrásainak fényében |
403 |
Absztrakt (angolul) | 424 |
TALLIÁN TIBOR | |
Egy úr Budapestről Farkas Ferenc és a novecento |
425 |
Absztrakt (angolul) | 441 |
Recenzió |
|
ELAINE SISMAN | |
Haydn, Shakespeare és az eredetiség szabályai, 2. rész | 442 |
Absztrakt (angolul) | 474 |
LIII. évfolyam, 3. szám - 2015. augusztus
Tanulmány |
|
ELAINE SISMAN | |
Haydn, Shakespeare és az eredetiség szabályai, 1. rész | 241 |
Absztrakt (angolul) | 262 |
MOLNÁR SZABOLCS | |
„Mesterszóknak okos formálása” Zenei terminológia, vita és karaktergyilkosság, 1831–1832 |
263 |
Absztrakt (angolul) | 276 |
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
„Magyar hangok” a háborúból Az első világháború és a magyar hanglemeztörténet |
277 |
Absztrakt (angolul) | 304 |
PÉTERI LÓRÁNT | |
Adalékok Rajeczky Benjamin és az MTA Népzenekutató Csoportja kapcsolatához | 305 |
Absztrakt (angolul) | 322 |
IGNÁCZ ÁDÁM | |
A populáris zene helye Maróthy János esztétikai gondolkodásában | 323 |
Absztrakt (angolul) | 334 |
BALI JÁNOS | |
Repetitio mater studiorum est Sáry László repetitív darabjai és a hazai zenepedagógia |
335 |
Absztrakt (angolul) | 345 |
Recenzió |
|
DALOS ANNA | |
Magyar képek, párhuzamos történetek Tallián Tibor: Magyar képek. Fejezetek a magyar zeneélet és zeneszerzés történetéből, 1940–1956 |
346 |
LIII. évfolyam, 2. szám - 2015. május
Tanulmány |
|
BIRÓ VIOLA | |
A nagy háború küszöbén Bartók hunyadi gyűjtésének néhány tanulsága |
121 |
Absztrakt (angolul) | 145 |
KOVÁCS ILONA | |
„Egy évig csak Beethoven- , Brahms- , Bruckner- , Mahlerszimfóniákat vezényelni, és utána meghalni!” Adalékok Jemnitz Sándor fiatalkori portréjához |
146 |
Absztrakt (angolul) | 159 |
KERÉKFY MÁRTON | |
Ironikus önarcképek? Ligeti György: Hungarian Rock, Passacaglia ungherese |
160 |
Absztrakt (angolul) | 172 |
DALOS ANNA | |
Sári József és a posztmodern zene születése Magyarországon (1967–1990) | 174 |
Absztrakt (angolul) | 185 |
BERECZKY JÁNOS | |
Ó és új az első világháborús katonanótákban | 187 |
Absztrakt (angolul) | 206 |
Documenta |
|
HAMBURGER KLÁRA | |
Kiadatlan Liszt- levelek a weimari Goethe–Schiller Archívumból | 207 |
Absztrakt (angolul) | 235 |
LIII. évfolyam, 1. szám - 2015. február
Tanulmány |
|
JOANNE CORMAC | |
Liszt, nyelv, identitás: a multinacionális kaméleon | 5 |
Absztrakt (angolul) | 27 |
IGNÁCZ ÁDÁM | |
„Szkrjabin és a forradalom szelleme” Megőrzés vagy megtagadás? |
28 |
Absztrakt (angolul) | 37 |
SOMFAI LÁSZLÓ | |
Komponálás a kiadás esélye nélküli években Bartók és a Nagy Háború |
38 |
Absztrakt (angolul) | 47 |
LAMPERT VERA | |
Bartók: Kontraszok, Benny Goodman és a szabad előadásmód | 48 |
Absztrakt (angolul) | 65 |
RISKÓ KATA | |
Népzenei inspirációk Bartók stílusában | 68 |
Absztrakt (angolul) | 94 |
TARI LUJZA | |
„Széles az Isonzó vize…” Az első világháború és a népzenekutatás |
95 |
Absztrakt (angolul) | 114 |
LII. évfolyam, 4. szám - 2014. november
Tanulmány |
|
KISS GÁBOR | |
Az intézményes gregoriánkutatás műhelyében | 373 |
Absztrakt (angolul) | 383 |
FERENCZI ILONA | |
Brassótól Eperjesig, Pataktól Sopronig Vázlatos áttekintés a 16–17. századi egy- és többszólamú, vokális és instrumentális zenének a Zenetudományi Intézetben negyven éve folyó kutatásáról |
384 |
Absztrakt (angolul) | 394 |
KOMLÓS KATALIN | |
Tonus primus Haydn hangszeres zenéjében | 395 |
Absztrakt (angolul) | 405 |
MALINA JÁNOS | |
A Haydn korabeli Eszterházi Accademie- k helyszíneiről és elvirágzásáról | 406 |
Absztrakt (angolul) | 431 |
HERMANN DANUSER | |
Az első világháború – a zenetörténet „őskatasztrófája”? | 432 |
Absztrakt (angolul) | 440 |
MÁCSAI JÁNOS | |
Az OMIKE zenei előadásai 1939–1944 | 441 |
Absztrakt (angolul) | 452 |
DALOS ANNA | |
Az Improvizációktól a Csongor és Tündéig Bozay Attila experimentális korszaka (1971–1984) |
453 |
Absztrakt (angolul) | 460 |
Műhelytanulmány |
|
NÉMETH ZSOMBOR | |
Lichtenberg Emil és együttesei | 461 |
Absztrakt (angolul) | 477 |
Recenzió |
|
ERDÉLYI-MOLNÁR KLÁRA | |
Zenéről, zeneéletről az ezredfordulón – a Nyitrai Egyetem zenei tanszékének gyűjteményes kötetei |
478 |
LII. évfolyam, 3. szám - 2014. augusztus
Tanulmány |
|
SOMFAI LÁSZLÓ | |
Megnyitó helyett – „a Zeneműtár első aranykora” | 237 |
Absztrakt (angolul) | 241 |
MIKUSI BALÁZS | |
„A Teremtés ellenpárja” Joseph Haydn Az utolsó ítéletének szövegkönyve |
242 |
Absztrakt (angolul) | 267 |
Ismeretlen Mozart- autográf az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárában | 269 |
SZACSVAI KIM KATALIN | |
Erkel egyedül Az Erzsébet néhány talányos szerzői kéziratoldala |
270 |
Absztrakt (angolul) | 315 |
BOZÓ PÉTER | |
Piszkos partitúrák, szennyes szólamok avagy Az eleven ördög és a magyar operett nem teljesen szeplőtelen fogantatása |
318 |
Absztrakt (angolul) | 333 |
GOMBOS LÁSZLÓ | |
A Hubay-hagyaték titkai Nyomozás az OSZK-ban és azon túl |
334 |
Absztrakt (angolul) | 349 |
KELEMEN ÉVA | |
„Elfeledtetése nemcsak mulasztás, de bűn is volna” Vécsey Jenő, a magyar zenetudomány fáradhatatlan munkása |
350 |
Absztrakt (angolul) | 367 |
LII. évfolyam, 2. szám - 2014. május
Tanulmány |
|
BOJTI JÁNOS | |
A szenvedés mint alapvető népi életérzés Muszorgszkij művészetében | 125 |
Absztrakt (angolul) | 136 |
BÜKY VIRÁG | |
Dittáé – az éjszaka zenéi | 137 |
Absztrakt (angolul) | 158 |
PÉTERI LÓRÁNT | |
Az új zenéről szóló közbeszéd és a zenepolitika összefüggései az 1960-as évek első felének Magyarországán Mihály András 3. szimfóniájának fogadtatása |
159 |
Absztrakt (angolul) | 172 |
Műhelytanulmány |
|
TORNYAI PÉTER | |
Egy antiklasszikus klasszikus Alla danza tedesca |
175 |
Absztrakt (angolul) | 203 |
V. SZŰCS IMOLA | |
„Ének őrzi az időt” Újra a Bartók-egyneműkarok szövegforrásainak nyomában |
205 |
Absztrakt (angolul) | 223 |
Recenzió |
|
KOMLÓS KATALIN | |
Carl Philipp Emanuel Bach: „Kenner und Liebhaber” Collections I–II | 224 |
RICHTER PÁL | |
„Csupa kérdés és talány” A Deák–Szentes kézirat |
228 |
LII. évfolyam, 1. szám - 2014. február
Tanulmány |
|
GILÁNYI GABRIELLA | |
A hiányzó láncszem? Egy 1687-es pálos antifonále Crikvenicából |
3 |
Absztrakt (angolul) | 15 |
DALOS ANNA | |
Szervánszky Endre elmaradt forradalma (1959-1977) | 17 |
Absztrakt (angolul) | 27 |
RISKÓ KATA | |
Városi cigányzenekarok hangfelvételei a 20. század elejéről | 28 |
Absztrakt (angolul) | 42 |
BRAUER-BENKE JÓZSEF | |
A népi hegedűfélék történeti áttekintése | 43 |
Absztrakt (angolul) | 57 |
Documenta |
|
KUSZ VERONIKA | |
Dohnányi Ernő az utókornak Búcsú és üzenet (Message to Posterity) |
58 |
Absztrakt (angolul) | 89 |
ZEMPLÉNI KORNÉL | |
A fúgák fúgája A Wohltemperiertes Klavier II. kötetének b- moll fúgája |
91 |
Műhelytanulmány |
|
ERDÉLYI-MOLNÁR KLÁRA | |
Bartók Béla szlovák népdalfeldolgozásainak dallamanyaga | 99 |
Absztrakt (angolul) | 119 |
LI. évfolyam, 4. szám - 2013. november
Tanulmány |
|
KÖVÉR GYÖRGY | |
A történész és a hangok Forráskutatói tűnődések |
357 |
Absztrakt (angolul) | 368 |
RICHTER PÁL | |
A népi harmonizálástól a népdalok harmonizálásáig | 369 |
Absztrakt (angolul) | 383 |
PAPP ÁGNES | |
Retrospektív liturgikus-zenei forrásunk új megvilágításban: a 17. századi Medvedics-rituále |
384 |
Absztrakt (angolul) | 399 |
HAMBURGER KLÁRA | |
Az utolsó tekercs | 400 |
Absztrakt (angolul) | 409 |
VIKÁRIUS LÁSZLÓ | |
A csodálatos mandarin átlényegülései A műfajválasztás jelentősége Bartók pantomimjának keletkezéstörténetében |
410 |
Absztrakt (angolul) | 444 |
Közlemény |
|
KOVÁCS IMRE | |
Egy liszt tulajdonában lévő Delacroix-rajz: Hamlet és Horatio a temetőben és a 19. századi Hamlet-recepció |
445 |
Absztrakt (angolul) | 455 |
Recenzió |
|
ALMÁSI ISTVÁN | |
Minden, amit népzenénk új stílusáról tudni kell Bereczky János: A magyar népdal új stílusa I–IV. |
456 |
BOZÓ PÉTER | |
Az operett „csillagos órái” Heltai Gyöngyi: Az operett metamorfózisai, 1945–1956 |
463 |
LI. évfolyam, 3. szám - 2013. augusztus
Tanulmány |
|
MIKUSI BALÁZS | |
Haydn Il Distratto kísérőzenéje és a „színházi szimfónia” esztétikája | 249 |
HAMBURGER KLÁRA | |
Ismeretlen Liszt-dokumentumok német könyvtárakban | 282 |
BOZÓ PÉTER | |
Az egyházzenész operettje Sztojanovits Jenő: Peking rózsája |
297 |
Közlemény |
|
SZABÓ BALÁZS | |
Bartók 1. hegedű-zongoraszonátájának fináléjáról | 316 |
Műhelytanulmány |
|
BIRÓ VIOLA | |
Megjegyzések Lajtha László szerenádzenéjéhez | 323 |
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
Lajtha László fiatalkori zongoraművei | 338 |
II. évfolyam, 2. szám - 2013. május
Tanulmány |
|
PÉTERI LÓRÁNT | |
„A mi népünk az ön népe, de az enyém is…” Kodály Zoltán, Kádár János és a paternalista gondolkodásmód |
121 |
DALOS ANNA | |
Kurtág magyar identitása és a Bornemisza Péter mondásai (1963–1968) | 142 |
Documenta |
|
BERLÁSZ MELINDA | |
Veress Sándor Radó Ági zongoraművészhez intézett levelei (1967–1973) | 154 |
Műhelytanulmány |
|
DINYÉS SOMA | |
Johann Sebastian Bach kantátastílusának változása | 209 |
II. évfolyam, 1. szám - 2013. február
Tanulmány |
|
PETER BLOOM | |
Berlioz és Wagner Epizódok két művész életéből |
5 |
PAPP MÁRTA | |
Muszorgszkij elfeledett dalai | 25 |
IGNÁCZ ÁDÁM | |
Körkörösség, szimmetria, linearitás A forma kérdése Arnold Schönberg Die glückliche Hand című művében |
37 |
KOVÁCS SÁNDOR | |
…és celestára (Gondolatok a „Zenéről”) |
51 |
KERÉKFY MÁRTON | |
Egy elvetett népzenei kollázs Ligeti György: Hegedűverseny, első változat, első tétel (1990) |
68 |
Documenta |
|
PRAHÁCS MARGIT | |
Emlékek Bartókról | 79 |
PAPP MÁRTA | |
Levél a szerkesztőhöz | 90 |
Műhelytanulmány |
|
SZASZOVSZKY ÁGNES | |
A veszprémi pontifikále | 93 |
L. évfolyam, 4. szám - 2012. november
Magyar Zene 50 |
|
KROÓ GYÖRGY | |
Euriant és Loherangrin | 365 |
Tanulmány |
|
FAZEKAS GERGELY | |
J. S. Bach és a zenemű fogalma | 378 |
SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY | |
Irodalom a zenében: Liszt Ferenc | 402 |
RICHARD TARUSKIN | |
Liszt és a rossz ízlés | 419 |
KERÉKFY MÁRTON | |
Kontrasztok (?) Gyakorlati és esztétikai megfontolások Bartók zeneszerzői munkájában |
445 |
RISKÓ KATA | |
Eszmények és emlékek Bartók Negyvennégy hegedűduójában | 457 |
Közlemény |
|
DOBSZAY ÁGNES | |
„…Mit atyáink beszéltek el nekünk, elmondjuk az ifjú nemzedéknek…” Dobszay László oktatási koncepciója |
472 |
L. évfolyam, 3. szám - 2012. augusztus
Magyar Zene 50 |
|
DOBSZAY LÁSZLÓ | |
A forma-fogalom problematikája | 245 |
UJFALUSSY JÓZSEF | |
Egy faun délutánja Mallarmé és Debussy – vers és zene |
253 |
Tanulmány |
|
ROSSANA DALMONTE | |
Még egyszer az itáliai költészet és zene Lisztre gyakorolt hatásáról A Benedetto sia ’l giorno Petrarca-szonett |
259 |
BÜKY VIRÁG | |
Bartók örökében Pásztory Ditta, a „Bartók- interpretátor” |
282 |
Documenta |
|
JENEY ZOLTÁN–SZITHA TÜNDE | |
Az Új Zenei Stúdió hangverseny- repertoárja 1970–1990 között | 303 |
Műhelytanulmány |
|
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
Liszt ujjlenyomata Liszt Ferenc ujjrendjei az 1830-as években – 2. rész |
349 |
Recenzió |
|
DOMOKOS ZSUZSANNA | |
Liszt nyomában | 358 |
L. évfolyam, 2. szám - 2012. május
Magyar Zene 50 |
|
SZABOLCSI BENCE | |
A zenei köznyelv problémái | 125 |
Tanulmány |
|
MIKUSI BALÁZS | |
„Was für Redner sind wir nicht” Haydn és a retorika |
143 |
DOROTHEA REDEPENNING | |
Liszt és a képzőművészet Szisztematikus töprengések |
158 |
BOZÓ PÉTER | |
„Die Tiroler sind lustig” – Offenbach és a tyrolienne |
169 |
BIRÓ VIOLA | |
Adalékok Bartók 2. hegedűrapszódiájának népzenei forrásaihoz | 188 |
Közlemény |
|
SZABÓ BALÁZS | |
„És Szigeti másképp játszik…” Bartók 2. hegedű- zongoraszonátájának 1940- es lemezfelvételéről |
210 |
Műhelytanulmány |
|
SZABÓ FERENC JÁNOS | |
Liszt ujjlenyomata Liszt Ferenc ujjrendjei az 1830- as években – 1. rész |
217 |
Recenzió |
|
DALOS ANNA | |
A bikapárti zenekritikus Kroó György írásai az Élet és Irodalomban (1964–1996) |
230 |
ALMÁSI ISTVÁN | |
A Magyar Népzene Tára XI. és XII. kötete | 236 |
L. évfolyam, 1. szám - 2012. február
Tanulmány |
|
VIKÁRIUS LÁSZLÓ | |
Ecce nomen domini és Isti sunt due olive Stílus és szimbolika Guillaume Du Fay két „koronázási” motettájában |
5 |
FARKAS ZOLTÁN | |
A toposztól a stílusig: a 18. századi kismesterek zenéjének elemzése – tanulságokkal 2. rész |
30 |
SOMFAI LÁSZLÓ | |
Kritikai kiadás – megjegyzésekkel az előadónak | 55 |
KUSZ VERONIKA | |
Egy különös darab: Dohnányi Burlettája | 79 |
DALOS ANNA | |
Kurtág, az elemezhetetlen Analitikus utak az első, avantgárd korszak értelmezéséhez (1957–1962) |
91 |
WATZATKA ÁGNES | |
Egyházi énekek a népi emlékezetben: befogadás, transzformáció és újrakomponálás |
108 |
XLIX. évfolyam, 4. szám - 2011. november
Tanulmány |
|
DOBSZAY LÁSZLÓ | |
Áttekintés a mai gregorián- kutatás alapkérdéseiről | 377 |
FARKAS ZOLTÁN | |
A toposztól a stílusig: a 18. századi kismesterek zenéjének elemzése – tanulságokkal, 1. rész |
396 |
DAMIEN COLAS | |
Francia- e az Ory grófja? | 407 |
SIEGHART DÖHRING | |
A kozmopolita esztétika és a nemzeti elkötelezettség között Giacomo Meyerbeer és porosz operája: Ein Feldlager in Schlesien |
429 |
SUSAN M. FILLER | |
A jiddis opera mint zsidó nemzeti színház | 439 |
MIKUSI BALÁZS | |
Minerva párisi nőkalapja és az imperátor fekete frakkja August Adelburg és a kozmopolita nemzeti opera |
448 |
RICHARD TARUSKIN | |
A tömeg, a csőcselék és a nemzet a Borisz Godunovban Mit gondolt Muszorgszkij, és számít- e az? |
467 |
Műhelytanulmány |
|
SCHOLZ ANNA | |
Artikuláció J. S. Bach hat csellószvitjében A források és a kritikai kiadások problematikája, 2. rész |
487 |
Recenzió |
|
BERLÁSZ MELINDA | |
Monográfia az ugrós táncok dallamairól Paksa Katalin: Az ugrós táncok zenéje. Népzenetörténeti áttekintés |
504 |
XLIX. évfolyam, 3. szám - 2011. augusztus
Tanulmány |
|
CARL DAHLHAUS | |
Liszt, Schönberg és a nagyforma A „többtételesség az egytételességben” elve |
249 |
DETLEF ALTENBURG | |
Liszt Ferenc és a klasszika öröksége | 262 |
ALEXANDER REHDING | |
Liszt és a Trisztán-akkord keresése | 290 |
ANNA HARWELL CELENZA | |
A halál transzfigurációja: Liszt Ferenc Haláltáncának forrásai és kialakulása | 314 |
DALOS ANNA | |
A „Harmincasok” és az új zenei fordulat (1957–1967) | 339 |
Műhelytanulmány |
|
SCHOLZ ANNA | |
Artikuláció J. S. Bach hat csellószvitjében, 1. rész A források és a kritikai kiadások problematikája |
353 |
Recenzió |
|
HAMBURGER KLÁRA | |
Liszt levelei Carolyne Sayn-Wittgenstein hercegné lányához – végre eredeti nyelven | 366 |
XLIX. évfolyam, 2. szám - 2011. május
Tanulmány |
|
GÉHER ISTVÁN | |
A műelemzés lehetőségeiről: „Valami zenét” Hamlet és a Hamlet zenét beszél |
133 |
BOZÓ PÉTER | |
A tematikus metamorfózis mint revíziós módszer Néhány megjegyzés Liszt variációs technikájához |
143 |
RISKÓ KATA | |
Zampognarók, pifferarók és más zarándokok Liszt Christusában | 163 |
KOVÁCS SÁNDOR | |
Brahms, a programzenész? | 178 |
MESTERHÁZI MÁTÉ | |
A nemzeti opera eszményének átértékelôdése a 19- 20. század fordulóján A korabeli bécsi, budapesti, prágai sajtóvisszhang és egynémely tanulságai |
190 |
STEFAN SCHMIDL | |
„Hol minden piros, fehér, zöldben jár!” A csoportok, az alteritások és a nemzet diskurzusai Ausztria-Magyarország operettjeiben |
206 |
ILLÉS MÁRIA | |
Harangszó A pentatónia Vántus István mûvészetében |
213 |
Recenzió |
|
BERLÁSZ MELINDA | |
I. Memoárkötet Lajtha Lászlóról Solymosi Tari Emôke: Két világ közt. Beszélgetések Lajtha Lászlóról. |
232 |
XLIX. évfolyam, 1. szám - 2011. február
Tanulmány |
|
SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY | |
A mű önazonossága és az elemzés kockázatai | 5 |
GÖNCZ ZOLTÁN | |
A hatszólamú ricercar szakrális kódjai | 17 |
PAUL MERRICK | |
Liszt „kereszt”-motívuma és a h-moll szonáta | 39 |
LAKI PÉTER | |
A halál szimfóniája vagy a szimfónia halála? Gondolatok Mahler 9. szimfóniájáról |
57 |
FARKAS ZOLTÁN | |
Népzenei hatások Jeney Zoltán Halotti szertartás című művében | 68 |
Közlemény |
|
PAKSA KATALIN | |
Egy „hajdútánc-ungaresca” dallamtípus kapcsolata a magyar népi tánczenével | 89 |
Documenta |
|
PÉTERI LÓRÁNT | |
A Magyar Zene évtizedei: adalékok a folyóirat első ötven évének történetéhez | 99 |
MALINA JÁNOS | |
Egy 18. század végi magyarországi kulturális nagyberuházás pénzügyi összesítése | 116 |
Recenzió |
|
ITTZÉS MIHÁLY | |
Hiánypótló kották Veress Sándor: Kórusművek I- II. |
124 |
XLVIII. évfolyam, 4. szám - 2010. november
Tanulmány |
|
FAZEKAS GERGELY | |
Euritmia, azaz „Wohlgereimheit” Szimmetrikus struktúrák Johann Sebastian Bachnál |
381 |
MIKUSI BALÁZS | |
Mendelssohn „skót” hangneme? | 397 |
IGNÁCZ ÁDÁM | |
Zenei költészet vagy zenei próza? Szkrjabin utolsó zongorapoémája |
425 |
SZITHA TÜNDE | |
Experimentum és népzene az Új Zenei Stúdió műhelyében 1970–90 között – és utána |
439 |
Esszé |
|
DÉRI BALÁZS | |
Historikus latin? | 452 |
Műhelytanulmány |
|
MARCZI MARIANN | |
Ligeti György zongoraetűdjeiről II. | 459 |
Recenzió |
|
MALINA JÁNOS | |
A kabbalától A fúga művészetéig – egy különleges könyv margójára Göncz Zoltán: Bach testamentuma |
469 |
XLVIII. évfolyam, 3. szám - 2010. augusztus
Műhelybeszélgetés |
|
SZITHA TÜNDE | |
„A teljes életre tanít” Beszélgetés Kocsis Zoltánnal Arnold Schönberg Mózes és Áron című operájáról és az általa komponált harmadik felvonásról |
253 |
Tanulmány |
|
CSOBÓ PÉTER GYÖRGY | |
Autonómia és kimondhatatlanság Zenefilozófia és zenetudomány határmezsgyéiről |
277 |
RISKÓ KATA | |
Egy népzenei közjáték jelentései Haydn műveiben | 295 |
BÓNIS FERENC | |
Erkel és Kodály | 308 |
KISS GÁBOR | |
Az új sensus communis – Kodálytól Rajeczkyig | 317 |
NÉMETH G. ISTVÁN | |
„Már nem is csupán zenei probléma” A népzene mint forrás Csíky Boldizsár műveiben |
328 |
Műhelytanulmány |
|
MARCZI MARIANN | |
Ligeti György zongoraetűdjeiről I. | 355 |
Recenzió |
|
KACZMARCZYK ADRIENNE | |
Vezetőkkel a Bánk bán-labirintusban | 369 |
XLVIII. évfolyam, 2. szám - 2010. május
Tanulmány |
|
ROVÁTKAY LAJOS | |
Battaglia és népdal Expedíció a 17. századi hangszeres zene egy ismeretlen területére ungaresca-exkurzussal |
121 |
PÉTERI LÓRÁNT | |
A márki és a tejesember: a „népi elem" Gustav Mahler 1. szimfóniájának III. tételében | 149 |
KUSZ VERONIKA | |
„A Wayfaring Stranger” – Dohnányi Amerikai rapszódiája | 161 |
LAMPERT VERA | |
Motívumos néptáncok Grieg és Bartók műveiben | 187 |
SOMFAI LÁSZLÓ | |
„Romlott testëm” és a „páva”- dallam Széljegyzetek Bartók 1. vonósnégyesének egy témájáról |
203 |
DALOS ANNA | |
Una rapsodia ungherese Új zene és hagyomány Durkó Zsolt művészetében (1965–1972) |
215 |
TARI LUJZA | |
Schweizerlied | 225 |
Recenzió |
|
BALÁZS ISTVÁN | |
„Könnyű álmot nem ígérhetek” Jelentés és értelmezés a zenében |
237 |
XLVIII. évfolyam, 1. szám - 2010. február
A szerkesztő előszava |
5 |
Tanulmány |
|
DOBSZAY LÁSZLÓ | |
Az összehasonlító népzenetudomány tündöklése és lehanyatlása | 7 |
KÁRPÁTI JÁNOS | |
Hemiola-jelenség a Földközi-tenger térségében | 20 |
RICHTER PÁL | |
Egzotikum és depresszió – értelmezések és félreértelmezések a magyaros stílus kapcsán | 33 |
VIKÁRIUS LÁSZLÓ | |
Bartók egy zenei poénjáról Az 5. kvartett Allegretto con indifferenza epizódjának értelmezéséhez |
49 |
Documenta |
|
Révész Dorrit bibliográfiája | 59 |
Közlemény |
|
KOMLÓS KATALIN | |
C. P. E. Bach „C- F- E- B-A- C- H” fughettája | 65 |
SOLYMOSI TARI EMŐKE | |
Filmzeneírás – szabadon: Höllering és Lajtha | 69 |
BALI JÁNOS | |
Furulyák a nagyszebeni múzeumban | 74 |
Műhelytanulmány |
|
NAKAHARA YUSUKE | |
Novellák mennyei terjengőssége: Schumann műveinek intertextuális értelmezési lehetőségei | 84 |
Recenzió |
|
KERÉKFY MÁRTON | |
Bepillantás egy kivételes elme rapszodikus és csapongó gondolataiba György Ligeti: Gesammelte Schriften |
104 |